تداوم شرمگین ختنه دختران در کوردستان

10/01/2009 at 17:13 6 دیدگاه


در آستانه آغاز سال ۲۰۰۹ میلادی، سال رشد و آگاهی، سال دسترسی به فنون علمی و رسیدن به درجات عالی انسانی هنوز هم دختران مثله می‌شوند و مظلومانه به مسلخ برده می‌شوند. واشینگتن پست گزارش دردناکی از ختنه دختران در کردستان را منتشر کرده است. در رابطه با ختنه دختران گزارش‌های زیادی خوانده بودم، اما زمانی که کتاب صحرای من، داستان زندگی واریس دیری، خانم سومالیائی را که یک مدل بین‌المللی معروف و در عین حال سخنگوی حقوق زنان در آفریقاست، خواندم به عمق زشتی و هولناکی ختنه دختران پی‌بردم. در پی این عمل شنیع دختری در عنفوان جوانی‌اش مثله می‌شود تا همانند یک شی متحرک در خدمت مرد قرار بگیرد. بر طبق گزارش واشینگتن پست این‌بار نه در افریقا بلکه در کوردستان هنوز هم دختران زیادی قربانی این جنایت می‌شوند.

برای آشنایی اذهان عموم به سراغ دو فعال حقوق زنان رفتم تا نظر و توصیه‌شان را در رابطه با این معضل مخرب و ضد انسانی بپرسم. لذا با خانم نارین محمدی هنرمند، نقاش، فعال مدنی و زنان ساکن کوردستان عراق و خانم خرمی جامعه‌شناس، مدافع حقوق بشر ساکن هلند مصاحبه‌هایی انجام دادم که توجه شما را بدان جلب می‌کنم.

خانم محمدی، واشینگتن پست گزارش دردناکی از ختنه دختران در کوردستان را منتشر کرده است. می‌توانید بگویید در کدام قسمت کوردستان و چرا این کار را انجام می‌شود؟

ختنه دختران در اکثر مناطق کوردستان هنوز به قوت خود باقی است. در کوردستان عراق درمیان عشیره‌های مختلف هنوز این رسم وجود دارد. یا در اورامانات در کوردستان ایران بیشتر زن‌ها ختنه شده و می‌شوند و برای این کار هم توجیه شرعی می‌آورند. اما در واقع بکی از دلایل آن دوری مردان از خانواده به دلیل رفتن به دیگر شهرها برای کار به مدت طولانی است و تنها ماندن زنان در این مدت این تصور را در ذهن مردمان بوجود آورده است که ممکن است زنان به خاطر نیاز جنسی با مردان دیگری ارتباط برقرار کنند. البته این هم خود ناشی از آموزه‌های مذهبی می‌باشد و در واقع همه این‌ها برای کنترل و سرکوب جنسی زنان انجام می‌گیرد.

خانم محمدی، با توجه به این‌که تمام مردم جهان به خصوص مرکز اسلامی سنی در دانشگاه الازهر و سایر علمای مذهبی شیعه این عمل را تقبح کرده‌اند، چرا بعضی از کوردها به این عمل دست می‌زنند؟

در اکثر کشورهای مسلمان ختنه زنان انجام داده می‌شود. اما آنچه امروز در کوردستان جلب توجه می‌کند خشونت علیه زنان در ابعاد مختلف است که روزانه جان چندین زن را می‌گیرد. مساله‌ای که هست این است که در میان علمای دین اسلام، انسان‌هایی هستند که می‌خواهند اسلام و قرآن را با توجه به شرایط امروز تفسیر نمایند که در این میان تا حدود خیلی کمی حقوق زنان را در آن می‌گنجانند. اما به خاطر سیستم مردسالار و مذهبی و قبیله‌ای که هنوز در بسیاری از مناطق حاکم است، ریشه کن کردن این اعمال غیر انسانی، زمان‌بر است. در میان کوردها قبل از این‌که خود را کورد بدانند، خود را به عنوان یک مسلمان می‌شناسند و این مساله ربطی به کورد بودن آن‌ها ندارد و بیشتر ناشی از آموزهای دینی است. اما در مورد فتوای علمای دینی مانند علمای دینی الازهر باید بگویم که من در پشت این فتواها نوعی سیاست می‌بینم، نه تلاشی جدی برای حل مساله. روحانیون و علمای دینی وقتی که قرار است فتوای جهاد صادر کنند آن‌چنان با قوت عمل می‌کنند که گاهی انسان دهانش از تعجب باز می‌ماند. همین چند وقت پیش روحانیون در کوردستان عراق و به خصوص در شهر اربیل در یک روز در نماز جمعه چنان فریادی به راه انداخته بودند که انسان وحشت می‌کرد. من که در اربیل زندگی می‌کنم از نزدیک شاهد این فتواها بودم. این روحانیون اگر می‌خواستند که این مساله را حل کنند، تنها یک روز کافی است. آن‌ها با یک فریاد بر سر این مردم این مشکل را حل می‌کردند. کافی است که همه آن‌ها در یک روز با همان قوتی که از تصویب قانون چهار همسری دفاع کردند، ختنه دختران را محکوم کنند. اما آن‌ها این امر را نمی‌خواهند. تلاش‌های روحانیون و فتواهای آنان تنها برای حفظ آبرو و حفظ موقعیت سیاسی خودشان است. اگر چند تنی هم در این میان واقعاً به فکر حل این معضل باشند صدایشان در این میان به جایی نمی‌رسد. خلاصه این‌که نه دین و نه روحانیون نمی‌توانند این معضل را حل کنند، بلکه آن‌ها خود معضلی هستند که باید حل شوند.

خانم محمدی، آیا دولت در مقابل این حرکت غیر انسانی خانواده‌ها تا به حال کاری در جهت آگاهی مردم و مبارزه با این عمل انجام داده است؟

دولت ممکن است واکنشی نشان دهد اما تنها واکنش نشان دادن نتیجه‌ای ندارد. دولت می‌میتواند با تغییر سیستم آموزشی و درست کردن برنامه‌های آموزشی تلویزیونی کار مفیدی انجام دهد. در واقع دادن آزادی بیشتر بیان در این فضای شبه دموکراتیک است که می‌تواند در اگاه‌سازی مردم نقشی ایفا کند. در کنار این امر این خود جامعه مدنی است که باید در این راستا فعال باشد و در کوردستان (منظورم هم کوردستان ایران و هم کوردستان عراق است) جامعه مدنی قوی وجود ندارد. می‌دانم که خیلی‌ها با این حرف من مخالف هستند و در بهترین شرایط هزاران استدلال خواهند آورد که نمی‌دانم صدام فلان کرد و خمینی بهمان کرد. اما این استدلالات هرچند درست است مشکلات کردستان را حل نمی‌کند. ما برای حل معضلات کوردستان به جامعه مدنی قوی نیاز داریم و نباید مانند جوجه‌هایی که دهان‌شان را باز می‌کنند تا مادرشان غذا را در گلوی آن‌ها بگذارد همیشه چشممان به دولت باشد. این ماییم که به عنوان یک شهروند موظفیم معضلات را حل کنیم.

خانم خرمی از لحاظ جسمی و روانی ختنه چه تاثیری بر زندگی دختران و زنان دارد؟

ختنه یا همان ناقص‌سازی جسمی زنان عملی است که طی آن بخشی از آلت تناسلی زن بریده می‌شود و باعث کاهش میل جنسی زنان می‌شود. ختنه از لحاظ جسمی عواقب مستقیمی بر سیستم بیولوژی زنان دارد. زیرا این عمل در یک شرایط بسیار ابتدائی، غیر بهداشتی، بدون بیهوشی و سر کردن موضعی و در اکثرا مواقع با تیغ‌های ژیلت انجام می‌شود. در گزارش‌های متعددی آمده است که عمل ختنه بواسطه کند بودن تیغ توسط دندان هم انجام شده است. عواقبی که این عمل ضد انسانی برای دختران به همراه می‌آورد عبارت از درد، خونریزی شدید، شوک، به خاطر درد شدید در زمان ادرار کردن، نگاه داشتن ادرار و درد کلیه، عفونت مکرر، درد زیاد به هنگام پریود ماهانه، عفونت دستگاه تناسلی و تخمک‌ها، عفونت در دستگاه ادرار و کلیه‌ها می‌باشد. این تنها گوشه ای از عواقب جنسی است که ختنه با خود به همراه می‌آورد. بزرگترین عواقب ناشی از ختنه عواقب روحی و روانی این مساله است. زمانی که یک دختر جوان به روشی خشونت‌آمیز و بدون کمترین دارو و درمان و بی‌خبر به مسلخ برده می‌شود تا نقص جنسی شود. اعتمادش را به هرکسی از دست می‌دهد. این عمل در یک دختر جوان احساس ضعف و زبونی ایجاد می‌کند و ناچار به تسلیم می‌شود. دختری که توسط مادر، مادربزرگ و اقوام نزدیک به بدترین شیوه ممکن نقص عضو می‌شود همواره دچار ترس و اضطرابی درونی می‌شود.

خانم خرمی، آیا در اروپا افراد مذهبی مسلمان هنوز هم دختران خود را ختنه می‌کند؟

متاسفانه تعدادی از دختران که والدین آن‌ها از افریقا آمده‌اند و یا والدین آن‌ها مسلمان هستند در سنین جوانی در اروپا و هلند هنگامی برای تعطیلات به کشورهای خود می‌روند ختنه می‌شوند. در این رابطه سهم کشورهای افریقائی از همه بیشتر بوده است. خانم خرمی، دولت‌های اروپایی چه کارهای در این رابطه انجام داده‌اند؟ تمام دولت‌های اروپا با تصویب قانونی ختنه کردن دختران و زنان را ممنوع کرده‌اند. در این راستا هم هیچ توجیه مذهبی را قبول ندارد. والدینی که چنین کاری را با دختران خود انجام دهند مورد پیگیری قانونی قرار می‌گیرند و محاکمه و روانه زندان می‌شوند. طبق تحقیقات علمی که دولت‌های اروپایی انجام داده‌اند نشان می‌دهد که ختنه کردن و یا برید کلیتورس یعنی محروم کردن دختران و زنان از لذت‌های جنسی و بروز بیماری‌ها و مشکلات فراوانی در هنگام عادت ماهانه و زایمان است. آن‌ها تلاش کرده‌اند با آموزش و دادن آگاهی به دختران و آموزگاران هر حرکت مشکوک و حتی حرف‌های مشکوک والدین در این رابطه را خوب بررسی نمایند. خوشبختانه در حال حاضر بعضی از متخصصان و جراحان در حال یک تحول جدید در رابطه با ترمیم کلیتورس بریده‌شده هستند. در گزارشی که من در شهرزاد نیوز خواندم در بورکینافاسو این جراحی‌ها به صورت مجانی انجام می‌شود و در جای دیگر افریقا هزینه جراحی به روش جدید در بیمارستان دولتی، 150 دلار می‌باشد. پزشکان و جراحان معتقد هستند چون بخش زیادی از کلیتوریس زن در داخل بدن است و در حین ختنه کردن فقط چند سانتی‌متر بیرونی آن بریده می‌شود، می‌توان حساسیت جنسی را تا حدی، و نه به طور کامل، به این زنان بازگرداند. علت آن است که بخش باقی مانده کلیتوریس ضعیف است و دقیقاً همان نقشی را ایفا نمی‌کند که در زنان سالم دارد.

====================================

شایان ذکر است که این رسم غلط در بین کوردهای شمال خراسان که اکثرا شیعه مذهب هستند وجود نداردو میتوان استدلال کرد که تکثر دینی در بین اقوام مختلف کورد به جز ایجاد تفرقه در بین آنها تبعادی اینچنی هم داردالبته قابل توضیح اینکه بیان این مطلب به خاطر نفی یا جانب داری از مذهب خاصی نیست و هدف برجسته کردن نقش تعصبات تفرقه افکنانه دینی بیجا در بین اکراد است .

Advertisements

Entry filed under: آداب و رسوم کوردها. Tags: , , , , .

زبان کورمانجی (zemane kurmanji) خاطرات مشترک

6 دیدگاه Add your own

  • 1. ali  |  10/01/2009 در 22:32

    با سلام
    به قول مارکس مذهب افیون توده هاست ولی در شمال خراسان متاسفانه برخی فعالان به سمت علوی گری رفته اند که حماقت محض و انحراف کردهای خراسان از طرح خواسته هایشان در بخش انسانی و ملی است اگر بحث ختنه در میان کردهای اهل سنت وجود دارد برخی تعصبات بی مصرف هم در میان کردهای خراسان وجود دارد که متاسفانه به علت هم نشینی با تمدنهای رو به نابودی فارسهای خراسان بوده است به طور مثال ما خواندن و نوشتن به زبان کردی را به دوستان توصیه می کردیم و کتاب کاک علی بلخکانلو را به صورت رایگان در اختیار دوستان قرار می دادیم ولی برخی نوحه کرمانجی از خود ابداع می کردند چیزی که از اول در میان کردها وجود خارجی نداشته است ما گفتیم فرهنگ کردی باید به روز شود ولی نه با نوحه
    علی قلیچ زاده leily_men@yahoo.com

  • 2. کورمانج رزمان  |  11/01/2009 در 19:00

    باسلام حضور شما آقای قلیچ زاده مدتی بود نبودید نکنه خدای ناکرده باز بازداشتتان کرده بودند؟یا نسبت به ما کم لطف شده اید؟به نکات جالبی اشاره کردید، بیائید باهمکاری هم راجع به مسائل تفرقه افکنانه میان ملت کورد بیشتر تحقیق کنیم.پیشاپیش از نظر لطف شما تشکر و قدردانی می کنم.

  • 3. ali  |  11/01/2009 در 22:42

    با درود های فراوان به شما و همه همسنگران ملت کرد خراسان و همه عزیزانمان در سرزمین مادریمان کردستان 4 پارچه
    ما تا زمانی که زنده باشیم همیشه به عنوان بازدید کننده ثابت سایت محبوبمان کرمانج کرد خواهیم ماند دوست گرامی من اول از همه دوستان به خاطر غیبتم عذرخواهی می کنم ولی واقعا به مدتی استراحت یا آرامش نسبی احتیاج داشتم که با کار و دیدار دوستان قدیمی خودم را سرگرم کرده ام امیدوارم با صدور رای دادگاه و لغو وضعیت تحت نظر من و پایان قرار وثیقه از این حصار خارج شوم و از زمان بازداشتم در مهرماه به مدت 15 روز تا به حال که خبری نشده گویا جنگ غزه به موقع بوده است از اینکه جویای حال بنده هستید کمال تشکر را دارم .
    سر بلند همچون مرخ های گلیل باشید.
    علی قلیچ زاده

  • 4. کرد پرس  |  12/01/2009 در 19:41

    با سلام
    شما لینک شدید
    وبلاگ خوبی دارید ، ولی بایستی دستی به قالبش بکشید .
    موفق باشید.
    آدرس لینک شما در سایت کرد پرس:
    http://kordpress.com/page/links19.aspx

  • 5. ali  |  13/01/2009 در 08:12

    خاطرات مشترک:
    در روزهایی که کاری جز خانه نشینی از ما بر نمی آید نشستن پای صحبت اعضای خانواده شاید تنها موهبت این دوران باشد موهبتی که در اردوگاه نشینی،زندان نشینی و شاید اروپا نشینی هرگز وجود نداشته و ندارد پای صحبت پدرم می نشینم کسی که برای من الگوی عدم سازش است خاطره اش را تعریف می کند خاطره مربوط به دهه 20 شمسی زمانی که کودکی بیش نبوده و در اولانگ های (چمنزار) اطراف روستای قلعه حسن مقر ایل بیچرانلو با دیگر بچه ها مشغول بازی بوده است سواری از جانب شیروان به تاخت می رسد در حالی که اسب در آستانه هلاک شدن است او کیست؟
    ((خبر به گوش همه می رسد فرج الله خان بیچرانلو از تبعید به خانه برگشته خان از تبعید در گلپایگان به خانه برگشته))
    و آن سوار مزگین خواز (دریافت کننده مژدگانی) بوده است خان به سلامت باز می گردد شیر مردی که شرف ملت کرد خراسان است مردم به استقبال خان از روستاهای همجوار سواره و پیاده راه می افتند خانواده خان او را در آغوش می گیرند او دیگر مسافر به خانه برگشته اقوام خود نیست او حالا به همه ملت خود تعلق دارد خان به شکرانه دیدار مجدد وطن پسر عموی نابینای خود را سر و سامانی می دهد و به افتخار بازگشت خان فراموش نشدنی ترین جشن ملت کرد خراسان گرفته می شود.
    پدرم با چنان حرارتی خاطره اش را بازگو می کرد که انگار او همان سوار مزگین خواز بوده است و الان هم همان زمان است ونه پسرک بازیگوش اولانگ های قلعه حسن ، گویا حق با پدرم بود چنان شوقی مرا فرا گرفت که گویا الان خان از تبعید برگشته و من هم در آن زمان حضور دارم وحال اینکه نه این زمان آن زمان است و نه دیگر مردم ما چشم انتظار مسافران خود هستند خان جمع ما را ترک کرد در حالی که ملتی را یتیم ساخت و بعد از او دیگر سواری به تاخت برای دریافت مژدگانی به سوی ملت من نیامد.
    به یاد فرج الله خان بیچرانلو عقاب کوهستانهای سرحد

  • 6. mohammad hossein emamparast  |  13/04/2011 در 04:37

    سلام امیدوارم که بالاخره مسئولین و روسای مملکتمون به عقل رسیده باشند و دست از بازی کردن با نیروی اتمی‌ کشیده باشند. این ژاپنیها که انقدر وارد بودند بدبخت شدند حالا چه برسد به ما که کارشناسانمون یه سری روسی هستند که مثل چینیها و ژاپنیها به خدا ایمان ندارند حالا چطور میشه دلشون به حال ما بسوزه.این همه نفت داریم این همه سد داریم اما تا مردم را به پودر تبدیل نکنند ول کن نیستند. من فدای ولایت فقیه و رهبرم نه این دولتیها.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

w

درحال اتصال به %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


پیش‌گفتار :

بعد از مصدود شدن تارنگار کُرمانج‌و‌کُرد بنا نهادیم فعالیت خود را در عرصه فرهنگی و اطلاع رسانی در زمینه ملت کهن و ریشه دار کوردِ کورمانج به این نشانی انتقال دهیم و به مسببین فیلتر تارنگار کُرمانج‌و کُردبفهمانیم ما کورمانجها ثابت قدم‌تر از آنیم که بخواهیم با این حربه‌های ناکارآمد در دنیای مجازی میدان را خالی کنیم، همچنانکه اجداد ما در طول تاریخ مفهوم ماندگاری را به عینه به فعل رسانده‌اند و ما میراث‌داران این فرهنگ هم رهرو اجداد خود خواهیم بود که غیر این ما را نسزد.

RSS جمله برگزیده روز

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

دانلود دستور زبان کوردی کورمانجی

دانلود موسیقی کوردی و کورمانجی

RSS مطالب سایت‌های کوردی و کورمانجی :

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

RSS کوردانه

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

RSS تازه ترینها

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

RSS موج سبز آزادی

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

RSS خبرهای رادیو زمانه

RSS آخرین خبرهای DOXDO

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

RSS خبرگذاری فعالان حقوق بشرایران

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.
امپراتوری ماد و جایگاه کنونی کُردها

RSS همبستگی

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.
Persian Websites Directory

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: